|
Data urodzenia |
|
|
|
1881-00-00 |
| Miejsce urodzenia |
|
|
|
Oknica |
| Data śmierci |
|
|
|
1944-08-03 |
| Miejsce śmierci |
|
|
|
Warszawa |
| Pseudonimy i kryptonimy |
|
|
|
A.W.; aw ; aw.; ER; Ge; Ge...; GE; GE...; Li; Malibran; RE; RE.; Zygmunt Przerębski |
| Powiążania |
|
|
|
1 voto - Rybakiewicz; 2 voto - Kropatsch; 3 voto - Parandowska
|
| VIAF ID |
|
|
|
6451151778229318130009 |
| |
|
|
|
|
Domena Publiczna Z: „Świat Kobiecy” 1929, nr 16, s. 354-355. |
|
|
|
|
|
Pisarka, publicystka, propagatorka polskiej kultury, działaczka społeczna, autorka wielu artykułów o kobiecie, kulturze, edukacji, dla której ważna była rola kobiety w społeczeństwie. Urodziła się w małym, przygranicznym miasteczku ‒ Oknicy, położonym w guberni podolskiej, w 1881 r. Była jednym z sześciorga dzieci. Rodzicami pisarki byli Ludomir Ludwik Wyleżyński (1846‒1914) i Kamilla z Połtowiczów (1850‒ ?). Pochodziła z elit intelektualno-ziemiańskich, była potomkinią starego rodu Wyleżyńskich, pieczętującego się herbem Trzaska, o którym pierwsze wzmianki można znaleźć już w XVI-wiecznych herbarzach. Po ukończeniu pensji Cecylii Plater-Zyberkówny w Warszawie kontynuowała naukę w Krakowie na Wyższych Kursach dla Kobiet im. A. Baranieckiego, a następnie w roku 1907 przyjęto ją na Wydział Filozoficzny UJ, początkowo jako hospitantkę, później jako studentkę nadzwyczajną. W tym okresie zmieniła też stan cywilny, wyszła za mąż za Tadeusza Mariana Rybakiewicza (1879‒1910), nauczyciela w gimnazjum krakowskim i wadowickim, który zmarł w wieku 31 lat. Podczas studiów uczęszczała na wykłady z literatury polskiej i seminaria. Studia ukończyła latem 1911 r. W trakcie edukacji akademickiej debiutowała w 1909 r. szkicem literackim O „Róży” Katerli, ogłoszonym na łamach czasopisma „Prąd” (nr 10/11), poświęconym Róży Stefana Żeromskiego. Rok później opublikowała korespondencję z Krakowa: Echa dni grunwaldzkich, poświęconą obchodom 600. rocznicy zwycięskiej bitwy pod Grunwaldem („Prąd” 1910, nr 7/8). Drugim mężem Aurelii został Adam Kropatsch (1884‒1971), filozof, publicysta i nauczyciel, a trzecim – Jan Parandowski. W 1923 r., po rozpadzie związku małżeńskiego, opuściła Polskę. Wyjechała do Paryża, gdzie została na kilkanaście lat. Pod urokiem stolicy Francji była do końca życia i mimo wielu odbytych podróży (Włochy, Hiszpania, Niemcy, Austria) nic nie zdołało zatrzeć i zmienić tego wrażenia. To właśnie Paryż nieustannie ją oczarowywał, przynosił ukojenie i dawał nadzieję w trudnych chwilach. Poświęciła mu powieść Czarodziejskie miasto (1928), o cechach autobiograficznych. Aktywnie uczestniczyła też w życiu Polonii paryskiej, m.in.: otwierając salon literacki we własnym mieszkaniu na rue de Navarre, biorąc udział w odczytach o polskiej literaturze powojennej na paryskiej Sorbonie, śląc artykuły i korespondencje do prasy krajowej, np. do „Bluszczu”, „Świata Kobiecego”, „Wiadomości Literackich” czy „Lwowskich Wiadomości Muzycznych i Literackich”, „Tygodnika Ilustrowanego”, „Kobiety Współczesnej” oraz do wydawanego w Warszawie w języku francuskim tygodnika „Le Messager Polonais” (1925‒1928). Była nosicielką polskiej kultury, którą zarażała inne środowiska, a szerzenie kultury narodowej rozumiała jako przyciąganie do niej innych. Angażowała się również w działalność francuskiego towarzystwa Les Amis de la Pologne: wydawała w publikowanym przez to stowarzyszenie czasopiśmie oraz w paryskim piśmie „La Pologne”. Jej prelekcje zostały zauważone i odnotowane także w prasie polskiej, w krakowskim tygodniku „Nowości Ilustrowane”. Nie zaniedbywała jednak pracy literackiej. Powstały wówczas powieści: U złotych wrót (1922), Niespodzianki (1924), Księga udręki (1926), Biała czarodziejka (1926), studium o Marii Kalergis, Serce podzielone na ćwierci (1931), Maria Leszczyńska na dworze wersalskim, t. 1, 2 (1935) oraz, wspomniane wcześniej, Czarodziejskie miasto. Za Niespodzianki autorka otrzymała w 1924 r. III nagrodę im. Gabrieli Zapolskiej. W 1937 r. powróciła do Polski i zamieszkała na stałe w Warszawie. Kontynuowała pracę literacką i publicystyczną. Podczas okupacji hitlerowskiej pracowała w warszawskim szpitalu, prowadziła działalność charytatywną oraz opiekowała się rannymi i potrzebującymi, uczyła lekarzy francuskiego, była tłumaczką. Zmarła w czasie Powstania Warszawskiego 3 sierpnia 1944 r., pochowana jest na Cmentarzu Powązkowskim.
Aurelia Wyleżyńska była znakomicie wykształcona, ambitna, nie mieściła się w ramach ówczesnej obyczajowości, szczególnie tej określającej rolę żeńskiej części społeczeństwa w patriarchalnym świecie. Równie łatwo potrafiła odnaleźć się w Krakowie, we Lwowie, Warszawie, jak i w Paryżu. Tematem swoich utworów uczyniła wyrastające ponad przeciętność przedstawicielki płci pięknej: Narcyzę Żmichowską, Marię Leszczyńską, Marię Kalergis czy Zofię Węgierską. Podobnie fikcyjne bohaterki jej powieści, z pozoru kruche, niewytrzymałe i potulne, w ostatecznym rozrachunku okazują się kobietami mocnymi, które nie poddają się presji otoczenia. Z najtrudniejszych doświadczeń umieją czerpać wiedzę konieczną do dalszego rozwoju. Wreszcie – same stają się orędowniczkami zmian. Wyleżyńska była ówczesną emancypantką w najlepszym znaczeniu tego słowa, a przy tym zdołała zachować dziecięcą wrażliwość obserwacji świata.
TWÓRCZOŚĆ
Rękopisy
[Artykuły i szkice literackie z okresu okupacji niemieckiej 1940-1943], [Incipit:] Gloria Victis, Rękopis.
[Dziennik z lat 1939-1940], Rękopis.
[Dziennik z lat 1939-1943], Rękopis.
[Dziennik] : [wrzesień 1943 do 29 czerwca 1944], [Incipit: Venti Settembre], Rękopis.
Andre Malraux, „Sygnały”, 1936, nr 22, s. 5.
Andrzej Strug, „Sygnały”, 1938, nr 38.
Artystka – żona poety (Celina Szymanowska Mickiewiczowa), „Bluszcz”, 1933, nr 30.
Astronom zawinił, a szewca zabrali, „Nowy Dzień”, 1943, nr 544.
Aurel, feministka miłości, „Bluszcz”, 1932, nr 28.
Baby podolskie, „Świat Kobiecy”, 1928, nr 7, s. 145-146.
Barbusse i Gide, „Sygnały”, 1936, nr 19, s. 1.
Biała Czarodziejka, Warszawa, "Rój", [1926], 1929.
Bilans roczny, „Bluszcz”, 1931, nr 43.
Błękitna nuta. Fragment z pracy: „W mieście świata polskie ścieżki“, „Bluszcz”, 1930, nr 50-51, s. 14.
Boy – optymista, „Świat Kobiecy”, 1929, nr 8, s. 167-168.
Chciałabym leżeć na Powązkach, „Bluszcz”, 1932, nr 44, s. 10.
Ci, co pozostali (od specjalnej korespondentki), „Bluszcz”, 1930, nr 35, s. 10-11.
Ci, co wyjechali na srebrne wybrzeże, „Bluszcz”, 1931, nr 35, s. 7-8.
Co przynosi szczęście?, „Świat Kobiecy”, 1927, nr 10, s. 209.
Córka Mandaryna, „Świat Dziewcząt", 1933, nr 15.
Cudny Paryż, „Bluszcz”, 1935, nr 32.
Cyprian Norwid (w 50. rocznicę zgonu), „Bluszcz”, 1933, nr 20.
Czarodziejskie miasto: powieść, Warszawa, Dom Książki Polskiej, [1928].
Czekanie, „Świat Kobiecy”, 1927, nr 6, s. 111, 118.
Człowiekowi naprzeciw (Od specjalnej korespondentki), „Bluszcz”, 1930, nr 46, s. 8-10.
Deuil [Stanisława Jarocińska-Malinowska], „La Femme Polonaise”, 1938, nr 4, s. 16.
Dramat wyobraźni, „Bluszcz”, 1934, nr 31, s. 957.
Dwa bale w Operze, „Świat Kobiecy”, 1931, nr 2, s. 22-23.
Dwie mody, „Bluszcz”, 1923, nr 5.
Dwór w filmie 90%, „Bluszcz”, 1934, nr 36, s. 1115-1117.
Dzień Święta Narodowego w Paryżu, „Świat Kobiecy”, 1926, nr 18, s. 347.
Dziewczynka z Igloo, „Świat Dziewcząt", 1933, nr 8, s. 6-7.
Echa dni grunwaldzkich, „Prąd”, 1910, nr 7/8.
Echa ze świata, „Echo Literacko-Artystyczne”, 1913, nr 13, s.1299-1302.
Emigranci o sobie, „Bluszcz” 1939 nr 18.
Eugenjusz Delacroix, „Echo Literacko-Artystyczne”, 1914, nr 2, s. 99-102.
Filozofka wersalska, „Świat Kobiecy”, 1930, nr 6 s. 116-117.
Giacomo Leopardi. Poezje, „Dziennik Ludowy”,1938, nr 147.
Gloria Victis!, „Nowy Dzień” 1943, nr 564.
Głosy w powietrzu - Zygmuntowi Lityńskiemu, „Świat Kobiecy”, 1932, nr 4, s. 62.
Gorące kasztany, „Bluszcz”, 1930, nr 52, s. 9.
Harnasie w Operze Paryskiej, „Bluszcz”, 1936, nr 20.
Herminia Naglerowa, „Świat Kobiecy Record”, 1930, nr 4, s. 66.
Idealne mieszkanie I, „Rekord Świat Kobiecy”, 1926, nr 19, s. 373.
Idealne mieszkanie, „Rekord Świat Kobiecy”, 1926, nr 20, s. 388-389.
Ilustrowany przewodnik dla wychodźców we Francji, współaut. H. Staniszewski, Paryż, Druk. Polska, 1925. Izabela Zbiegniewska, ostatnia entuzjastka, „Bluszcz”, 1934, nr 29, s. 895.
Jaskółki wolności, „Bluszcz”, 1930, nr 48, s. 16-17.
Jean Cassou, „Sygnały”, 1936, nr 20, s. 3.
Jean Guehenno, „Sygnały”, 1936, nr 28, s. 8-9.
Jeszcze nie koniec legendy, „Comoedia”,1926, nr 14, s. 1.
Kobieta bez wieku, „Rekord Świat Kobiecy”, 1925, nr 10, s. 218-219.
Kobieta wczoraj, dziś i jutra, „Świat Kobiecy”, 1928, nr 21, s. 453-454.
Kongres, „Świat Kobiecy”, 1930, nr 13, s. 295; nr 14, s. 321.
Królestwo smakoszów, „Rekord Świat Kobiecy”, 1924, nr 13, s. 274-275.
Królewiec, „Ziemia”, 1913, nr 1, s. 5-7; nr 2, s. 20-22; nr 3, s. 37-39.
Kwiaty pod stopy pomnika…, „Świat Kobiecy”, 1929, nr 12, s. 259.
Kroniki wojenne. T. 1, 1939-1942, oprac. G. Pawlak, M. Urynowicz, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 2022.
Kroniki wojenne. T. 2, 1943-1944, oprac. G. Pawlak, M. Urynowicz, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 2022.
"Księga udręki" : powieść, Warszawa, skł. gł. w Księgarni Gebethnera i Wolffa, 1926.
Leon Bakst, „Rekord Świat Kobiecy”, 1925, nr 6, s. 128-129.
List z Paryża, „Kurjer Lwowski”, 1926, nr 84, s. 3.
Madame Gyp, „Bluszcz” 1932 nr 29.
Malibran, szczęśliwy rywal, „Świat Kobiecy”, 1930, nr 8, s. 165.
Marja Leszczyńska na dworze wersalskim, z przedm. S. Wasylewskiego, Poznań, Wydawnictwo Polskie, 1923.
Marja Leszczyńska na dworze wersalskim. T. 1, Poznań, [s.n.], 1935.
Marja Leszczyńska na dworze wersalskim. T. 2, Poznań, [s.n.], 1935.
Mauriac - pisarz katolicki, „Sygnały”, 1936, nr 32, s. 7-8.
Misterjum pogrzebu, „Sygnały”, 1938, nr 38, s. 11.
„Misterium pogrzebu", [W:] Wspomnienia o Andrzeju Strugu, wstęp i oprac. S. Sandler. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1965, s. 283-287.
Między dolną a górną Warszawą, „Stolica”, 1939, nr 11-12, s. 4.
Między skrzydlatą myślą a przyziemnym czynem, „Bluszcz” 1931, nr 4.
Miniaturowa ambasada*, „Bluszcz”, 1931, nr 1, s. 7-8.
Myśli Marii Leszczyńskiej, „Bluszcz”, 1924 nr 15, s.197-198.
Na bezludnej wyspie. Pani Dr. Marji Klimowiczowej, „Świat Kobiecy”, 1927, nr 19, s. 429.
Na marginesie rewolucji rosyjskiej, „Placówka”,1919, nr 18, s. 15.
Na paryskim bruku, „Bluszcz”, 1934, nr 15, s. 458-459.
Nad Narwią, „Bluszcz”, 1934, nr 27, s. 822-823.
Nad Narwią. III. Rzeka, „Bluszcz”, 1934, nr 28, s. 854-855.
Nad srebrnem wybrzeżem, „Świat Kobiecy”, 1928, nr 4, s. 70.
Nagroda Ronsarda i pani de Noailles, „Rekord Świat Kobiecy”,1925, nr 7, s. 152.
Narcyza Żmichowska w świetle swych zwierzeń, „Przewodnik Naukowy i Literacki”, 1919, z. 9, s. 847-857.
Narcyza Żmichowska w świetle swych zwierzeń, (Ciąg dalszy), „Przewodnik Naukowy i Literacki”, 1919, z. 10, s. 951-962.
Narcyza Żmichowska w świetle swych zwierzeń, „Przewodnik Naukowy i Literacki”, 1919, z. 11, s. 1075-1085.
Narcyza Żmichowska w świetle swych zwierzeń.(Dokończenie części pierwszej), „Przewodnik Naukowy i Literacki”, 1919, z. 12, s. 1195-1208.
Niebezpieczne dzieci, „Nowy Dzień”, 1943, nr 549.
Nierozwiązane zagadnienia, „Świat Kobiecy”, 1928, nr 14, s. 314.
Niespodzianki, Lwów, "Lektor" Instytut Literacki, 1924.
Nieznany portret Chopina, „Tygodnik Illustrowany”, 1930, nr 30, s. 623.
Noc ognia i wody, „Rekord Świat Kobiecy”, 1925, nr 17, s. 391.
Nowe miasto, „Bluszcz”, 1934, nr 48, s. 1497-1499.
O kobiecie rosyjskiej, „Na Posterunku”.1918, nr 35.
O „Róży” Katerli, „Prąd”, 1909, nr 10/11.
Olga Boznańska, „Bluszcz”, 1934, nr 20, s. 603-604.
Ostatnia przeprowadzka, „Rekord Świat Kobiecy”, 1925, nr 14, s. 320-321.
Pacyfista przechodzi do roli czynnej, „Wymiary”, 1939, [nr] 12, s.97-98.
Paryż a Warszawa, „Świat Kobiecy”, 1929, nr 5, s. 101.
Paryżaneczka, „Świat Dziewcząt", 1933, nr 6.
„Pierwsza krew”, „Świat Kobiecy”, 1930, nr 2, s. 21.
Pierwszy zbiór anegdot w Podziemnej Polsce, „Nowy Dzień” 1943, nr 539 oraz Szarota T., Konspiracyjna broszura „Anegdota i dowcip wojenny” (1943) oraz jej twórcy, „Dzieje Najnowsze” 2023, T. 55, nr 2, s. 113–146.
Pieśń o żołnierzu żydowskim, „Wiadomości Literackie” 1931, nr 29, s. 2.
Pochwała samotności. Fragment z „Czarodziejskiego Miasta, „Trzeci Almanach Życia Kobiecego”, 1928, s. 56-62.
Pod kopułą „nieśmiertelnych”, „Comoedia”, 1926, nr 9, s. 3.
Pod Łukiem Triumfalnym, „Płomyk”, 1935, 1935, nr 13, s. 346-348.
Polskie dzieci w portretach Vigee Lebrun, „Bluszcz”, 1928, nr 30, s. 11-12.
Półuśmiech przypadku, Dopisek do poprzedniego, jeszcze niewysłanego listu Rity, „Świat Kobiecy”, 1929, nr 5, s. 104-106.
Prawa człowieka pracy do wypoczynku (Korespondencja własna „Echa Społecznego"), „Echo Społeczne”, 1936, nr 18, s. 2.
Prawda pocałunku. Nowela 1, „Świat Kobiecy”, 1928, nr 15, s. 333-334.
Prawda pocałunku. Nowela 2, „Świat Kobiecy”, 1928, nr 16, s. 353-354.
Prawda pocałunku. Nowela 3, „Świat Kobiecy”, 1928, nr 17, s. 373-374.
Prawda pocałunku, „Świat Kobiecy”, 1928, nr 18, s. 394-396.
Procesja, „Świat Kobiecy”, 1932, nr 6, s. 97-98.
Profesor i słuchaczka, „Świat Kobiecy”, 1932, nr 9, s. 188.
Próba pokojowego rozbrojenia świata (Korespondencja własna „Echa Społecznego" z Francji), „Echo Społeczne”, 1936, nr 20, s. 6.
„Przeciw wojnie z Czerwonym Krzyżem” na wielkiem zgromadzeniu w Paryżu, „Robotnik”, 1936, nr 22, s. 2.
Przed czterema laty. (Wspomnienia z lat niewoli i wygnania), „Nowa Polska”, 1919, nr 25.
Przykładne dwużeństwo, „Bluszcz”, 1935, nr 44.
Ryszard Berwiński : studyum, Kraków, Księgarnia Gebethnera i Sp., 1913.
Serce podzielone na ćwierci : powieść, Paryż, Librairie Franco-Polonaise & Étrangère, Warszawa, Gebethner & Wolff, 1931.
Spadkobierca dobroci. (W pierwszą rocznicę zgonu Józefa Mickiewicza), „Tygodnik Ilustrowany” ,1939, nr 34.
„Spaliliśmy świętą“ (od specjalnej korespondentki), „Bluszcz”, 1931, nr 24, s. 10-11.
Spotkania, „Bluszcz”, 1934, nr 31, s. 952-953.
Spowiedź wielkanocna, „Sygnały”, 1934, nr 10-11, s. 16. (Fragment z powieści mającej się wkrótce ukazać p.t. „Nieporządek świata“).
Sprawa Montherlata. Do redaktora Sygnałów, „Sygnały”, 1938, nr 46, s. 7.
Stasiowa, Felkowa i Karolkowa, „Bluszcz”, 1934, nr 29, s. 894.
Sylwetki dwóch artystek: Anny Bilińskiej i Marii Barszlicew, „Bluszcz”, 1929, nr 11.
Śmierć Anatola France’a, „Rekord Świat Kobiecy”, 1924, nr 15, s. 324-325.
Świat w ręku Heroda, „Dziennik Ludowy”, 1938, nr 366.
Święcone u Basałyków, „Świat Kobiecy”, 1930, nr 8, s. 168-169. (Fragment z książki: „W mieście świata polskie ścieżki”).
Święcone w Hotelu Lambert, „Świat Kobiecy”, 1927, nr 8, s. 153-154.
Tjandi z cyklu „Dziewczęta całego świata", „Świat Dziewcząt", 1933, nr 9, s. 14-15.
Technika Paryża, „Bluszcz”, 1937, nr 33.
Temperatura dłoni, „Bluszcz”, 1935, nr 7, s. 188-189.
Trucizna, „Bluszcz”, 1935, nr 11, s. 322-323.
Trzy spotkania, „Świat Kobiecy”, 1930, nr 5, s. 103-104.
U nas i u was. Oblicze Azji sowieckiej, „Bluszcz”, 1934, nr 30, s. 923.
U złotych wrót : powieść, Lwów, Księgarna Wydawnicza H. Altenberga, [1922].
Udoskonalone radjo. „Świat Kobiecy”, 1929, nr 2 + dod., s. 21.
W dzień Bożego Narodzenia, „Świat Kobiecy”, 1927, nr 24, s. 538.
W Jaworzu, „Bluszcz”, 1934, nr 1, s. 9-11.
W mieście świata polskie ścieżki,, il. W. Ossecki, Poznań, [s.n.], 1931.
W paryskiej Sofjówce I. Za kratami i wśród kwiatów, „Bluszcz”, 1931, nr 5, s. 6-7.
W paryskiej Sofjówce II. Na rozdrożu, „Bluszcz”, 1931, nr 6, s. 6-7.
W paryskiej Sofjówce III. Sofos Jasna, „Bluszcz”, 1931, nr 9, s. 7-8.
W paryskiej Sofjówce IV. „Pisz na Tauenzienstrasse 69“, „Bluszcz”, 1931, nr 10, s. 6-7.
W paryskiej Sofjówce V. Na lotnym piasku, miotanym przez burze… „Bluszcz”, 1931, nr 11, s. 8.
W paryskiej Sofjówce VI, „Bluszcz”, 1931, nr 12, s. 8.
W paryskiej Sofjówce VII. Polska Pani Girardin, „Bluszcz”, 1931, nr 16, s. 7-9.
W paryskiej Sofjówce. Łabędziowe filiżanki, „Bluszcz”, 1931, nr 21, s. 6-7.
W paryskiej Sofjówce. Łabędziowe filiżanki 2, „Bluszcz”, 1931, nr 22, s. 6-7.
W paryskiej Sofjówce. „Garçon, une glace vanille!“, „Bluszcz”, 1931, nr 26, s. 8-9.
W paryskiej Sofjówce. Garçon, une glace vanille! „Bluszcz”, 1931, nr 27, s. 6-7.
W paryskiej Sofjówce. Na fontannie położony listek, „Bluszcz”, 1931, nr 41, s. 10-12.
W paryskiej Sofjówce. Odszedł poeta… „Bluszcz”, 1931, nr 42, s. 7-9.
W paryskiej Sofjówce. Prunelowe pantofelki, „Bluszcz”, 1931, nr 17, s. 7-8.
W paryskiej Sofiówce. Śmierć czcigodnego pana Joachima, „Bluszcz” 1932 nr 3, 4; „Bluszcz”, 1933 nr 36 (nr specjalny pośw. Janowi III Sobieskiemu).
W paryskiej Sofjówce. Trzeci Maj, „Bluszcz”, 1931, nr 18, s. 8-9.
W Polsce – u pani starościny, „Bluszcz”, 1934, nr 2, s. 43.
W sercu i w niezagasłej myśli, „Bluszcz”, 1932, nr 18, s. 9-10.
W szkole analfabetów. (Na uchodźstwie), „Mały Światek”. 1918, nr 17.
Warszawa po latach siedemdziesięciu. Krzyż Traugutta, „Bluszcz”, 1933, nr 4, s. 6-7.
Warszawa po stu latach, „Bluszcz”, 1933, nr 2, s. 7.
Warszawa po stu latach II. Głosy podwórza, „Bluszcz”, 1933, nr 3, s. 7.
Wiem, że mój okręt do kraju płynie…, „Świat Kobiecy”, 1928, nr 20, s. 431.
Wiosna w Hiszpanji. Patrzyć na obrazy Vincente Mulet, Palais de Marbre – Paryż, „Bluszcz”, 1931, nr 20, s. 4-6.
Włoska pantomima futurystyczna (Italian Futuristic pantomime), “Wiadomości Literackie”, 1927, no. 35, s. 2.
Wpływ pani Hańskiej na twórczość i życie Balzaca, „Bluszcz”, 1934, nr 33, s. 1014-1016.
Wyspa szczęśliwości, „Świat Kobiecy”, 1931, nr 16, s. 360.
Wystawa dekoracyjna w Paryżu, „Rekord Świat Kobiecy”, 1925, nr 14, s. 307-308.
Z duszą Twoją na ramieniu… Listy z Hiszpanji 1) z oryginałów wiernie przełożone, „Świat Kobiecy”, 1930, nr 18, s. 407.
Z duszą Twoją na ramieniu… Listy z Hiszpanji 2) z oryginałów wiernie przełożone, „Świat Kobiecy”, 1930, nr 20, s. 455.
Z duszą na ramieniu. Listy z Hiszpanji, z oryginałów wiernie przełożone (Fragment), „Świat Kobiecy”, 1930, nr 24, s. 553.
Z duszą na ramieniu. Listy z Hiszpanji, z oryginałów wiernie przełożone, „Świat Kobiecy”, 1931, nr 8, s. 170.
Z duszą twoją na ramieniu : listy z Hiszpanji, z oryginałów wiernie przełożone, Warszawa, Tow. Wyd. "Bluszcz", [1933].
„Z duszą Twoją na ramieniu - za Pirenejami”, [W:] Hiszpania malowniczo-historyczna. Zapirenejskie wędrówki Polaków w latach 1838–1930, ed. P. Sawicki, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1996, s. 441–56.
Z Jaworza, „Bluszcz”, 1934, nr 2, s. 42-43.
Z Krakowa - Echa Dni Grunwaldzkich, „Prąd” 1910, nr 7–8, s. 263–267.
Zamiast podróży naokoło świata (od specjalnej korespondentki), „Bluszcz”, 1931, nr 19, s. 6-7.
Zamorskie siły, „Bluszcz”, 1931, nr 32, s. 9-11.
Ze wspomnień o Asnyku, Lucyny Kotarbińskiej, „Skawa”,1938, nr 4.
Zielony Śląsk, „Bluszcz” 1933, nr 44, s. 8–9.
Inne
Apel pisarzy polskich do Ministra W. R, i O . P., „Świat”, 1937, nr 52, s. 24-25.
Jak o nas decydowano w Paryżu? Odczyt prof. Romera w Kole lit-art., „Kurjer Lwowski”, 1919, nr 299, s. 2-3.
Nowa polityka społeczna we Francji, „Echo Społeczne”, 1936, nr 13, s. 3-4.
Posiedzenie protestacyjne przeciw nowej pisowni w Tow. Literatów i Dziennikarzy w Warszawie 18 listopada 1937, „Świat”, 1937 nr 52, s. 23.
Prawa człowieka pracy do wypoczynku (Korespondencja własna „Echa Społecznego"), „Echo Społeczne” 1936, nr 18, s. 2.
Protest [W związku z przybierającą co raz wymowniejszy wyraz ogólną niechęcią do ostatniej reformy ortograficznej, niżej podpisani literaci, publicyści
i dziennikarze wyrażają przeciw niej ...], „Świat”, 1937, nr 23, s. 9.
Próba pokojowego rozbrojenia świata ( Korespondencja własna „Echa Społecznego" z Francji), „Echo Społeczne”, 1936, nr 20, s. 6.
„Przeciw wojnie z Czerwonym Krzyżem” na wielkim zgromadzeniu w Paryżu, „Robotnik”, 1936, nr 22(6508), s. 2.
Tłumaczenia
Merežkovskij D. S., Narodziny bogów : Tutankhamon na Krecie, z ros. oryg. przeł. Aurelja Wyleżyńska. (1866-1941). Lwów : "Globus" [1920], 1926.
Mickiewicz, W., Pamiętniki. [Tłum.] A. Wyleżyńska, S.P. Koczorowski, Warszawa, Gebethner i Wolff, 1926-1933. T. 1. 1838-1861, 1926, T. 2. 1862-1870, 1927, T. 3. 1870-1925, 1933.
Wydane zagranicą
L'émigration polonaise en France, ill. X. Kozminski., Paris, Éditions des Amis de la Pologne, 1928.
Jeunes Poètes Polonais, Paris, Les Amis de la Pologne, 1926.
BIBLIOGRAFIA
Bianka M., Polonia w Paryżu, „Nowości Illustrowane”, 1925, nr 24, s. 7.
Bunikiewicz W., Arcykunszt listu miłosnego, „Świat”, 1933, nr 20, s. 16.
[Dorosz B.], Wyleżyńska Aurelia 1881-1944, [W:] Współcześni polscy pisarze i badacze literatury : słownik biobibliograficzny. T. 9, W – Z, red. J. Czachowska, A. Szałagan, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004, s. 327-328.
Dorosz B., Wyleżyńska Aurelia 1881-1944 [online], Polscy pisarze i badacze przełomu XX i XXI wieku, Dostępny w internecie:
https://pisarzeibadacze.ibl.edu.pl/record_view/3862
Gurgul M., Aurelia Wyleżyńska - scrittrice dimenticata e le sue „Lettere dalla Spagna”, [W:] Escritoras en torno al canon , (ed.) Arriaga Florez, M., Sevilla, Benilde Ediciónes, 2017, s. 148-174.
Gurgul M., Italian futurism in the Polish press, „Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis”, 2015, Vol. 10, no. 4, p. 365–381. DOI 10.4467/20843933ST.15.031.4590.
Hausnerowa M., Laureatki „Lektora“, „Kurjer Lwowski”, 1925, nr 15, s. 2-3.
Kiewnarska J., Podróż do Hiszpanii: refleksje na marginesie książki Aury Wyleżyńskiej "Z duszą twoją na ramieniu", „Dziennik Poznański”, 1933, nr 67, s. 2.
Klingsland Z. S., Les sentiers polonais de Paris, „Pologne Littéraire”, 1931, nr 55-56, s. 6.
K-ski, Pani Kalergis – „Biała Czarodziejka”, „Świat Kobiecy”, 1927, nr 17, s. 385.
Maj E., Dziennikarki prasy dla kobiet w Polsce 1918-1939: portret zbiorowy na podstawie publicystycznego samoopisu, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020.
Nadana-Sokołowska, K., Flâneurka schodzi do piekła : "Kroniki wojenne 1939-1944" Aurelii Wyleżyńskiej, „Napis” 2023, Ser. 29, s. 251-258.
Naglerowa H., Dwie powieśći Aurelji Wyleżyńskiej, „Świat Kobiecy” 1929, nr 16, s. 354-355.
Pawlak G., Aurelia (Aura) Wyleżyńska - zapomniana pisarka i publicystka : materiały do biografii, „Pamiętnik Literacki” 2014, z. 1(105), s. 157-170.
Pawlak G., Urynowicz M., Erinnerungsnotizen – Aurelia Wyleżyńskas Tagebuch aus dem besetzten Warschau, „Historie”. Jahrbuch des Zentrums für Historische Forschung Berlin der Polnischen Akademie der Wissenschaften, 2020, Vol. 13, s. 155-168.
Słownik pseudonimów pisarzy polskich XV w. - 1970 r., T. 4, A-Ż., red. E. Jankowski. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1996, s. 779.
Urynowicz M., Pawlak G., Analfabetyzm historyczny w badaniach nad Holokaustem : o Aurelii Wyleżyńskiej stosunku do Żydów i getta warszawskiego na przykładzie pewnego artykułu, „Kwartalnik Historii Żydów = Jewish History Quarterly”, 2021, nr 4, s. 1145-1162.
Walęciuk-Dejneka B., Emigrantka – intelektualistka: przypadek Aurelii Wyleżyńskiej. Wstęp do badań, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych”, 2023, nr 2 (15), s. 35-46. DOI:10.15290/cnisk.2023.02.15.02
Walęciuk-Dejneka B., Kobieca emigracja intelektualna: „Czarodziejskie miasto” Aurelii Wyleżyńskiej, „Archiwum Emigracji”. Studia. Szkice. Dokumenty, 2022, nr 29, s. 284–292. DOI:10.12775/AE.2021-22.017
Wyleżyńska Aurelia, [W:] Lechicki C., Przewodnik po beletrystyce, Poznań, Naczelny Instytut Akcji Katolickiej, 1935, s. 351.
Wyleżyńska Aurelia (Aura) [W:] Czy wiesz kto to jest ?, red. S. Łoza, Warszawa, Wydawnictwo Głównej Księgarni Wojskowej, 1938, s. 823.
Autorka biogramu: Beata Walęciuk-Dejneka
Utwór udostępniony na licencji Creative Commons BY-NC Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0. Tekst licencji